Løbeskader er en løbers værste mareridt. Overbelastede muskler, ømme led, betændelse i akillessenen og løberknæ er blot nogle få ud af mange kendte løbeskader. Én enkelt skade kan betyde, at du skal holde dig fra motion i adskillige uger – hvis ikke måneder!
Er du nervøs for at få en løbeskade? Og vil du fortsat have pulsen op og få et kick ud af at løbe? Så er der god grund til at gøre en aktiv indsats for at undgå løbeskader. Det er nemlig langt nemmere at forebygge end at behandle, når først skaden er sket. Hos NF:CURA Sportsfysioterapi & Coaching giver vi dig her en guide til, hvad du kan gøre for at undgå løbeskader.

3 gode råd til dig

1. Sørg for at varme godt op
Det lyder banalt, men opvarmning er vigtigt i forebyggelsen af løbeskader. Når du varmer op, får dine muskler tilført ilt og bliver varme. Det er med til at forberede kroppen på den forestående løbetur.

2. Løb i forskelligt terræn
Løb på asfalt er hårdt for dine knæ og led. For at skåne din krop mest muligt og dermed også forebygge løbeskader, bør du variere det terræn, du løber i. I skove, parker og på stranden er underlaget blødere, og det belaster din krop mindre.
Løber du meget i skov, kan du med fordel anskaffe dig et par trailsko, som passer til dette terræn. Tag eventuelt en snak med din sportsfysioterapeut, som kan vejlede dig.

3. Lyt til din krop
Mange løbere døjer med overbelastningsskader. Disse skader opstår, når kroppen har været udsat for stor belastning i en kort periode – det kan både være ved mange gentagelser og for mange kilometer i benene. Det bedste, du kan gøre for at undgå overbelastningsskader, er at lytte til din krop. Drop løbeturen, hvis du er træt eller uoplagt, og hold også igen, hvis dine muskler og led er usædvanligt ømme i længere tid.