Ved akutte smerter og hold i ryggen vil du som regel kunne afhjælpe generne ved hjælp af forskellige øvelser, du selv kan lave derhjemme. Vi har samlet en lille håndfuld af dem her.

  • Øvelse 1: Gå ned på alle fire, og støt på knæ og underarme. Rund i ryggen, og hold stillingen i nogle sekunder. Derefter skal du lave et svaj i ryggen og igen holde stillingen i et par sekunder. Gentag øvelsen 4-5 gange.
  • Øvelse 2: Læg dig ned på ryggen, og træk knæene op mod maven. Hold med dine arme benene fast i denne position i et par sekunder. Herefter strækker du langsomt benene ud igen, indtil de hviler på gulvet. Gentag øvelsen 2-3 gange.
  • Øvelse 3: Sæt dig på kanten af en stol, og bøj dig forover. Prøv at få fat på stolebenet ved at føre dine hænder mellem dine ben. Hold stillingen i nogle sekunder, og ret dig derefter op igen. Gentag øvelsen 2-3 gange.

Hold i ryggen kan være meget smertefuldt, og det er måske ikke sikkert, at du vil være i stand til at udføre øvelserne. Øvelserne har naturligvis til formål at lindre dine smerter, og hvis du føler, at du har mere ondt bagefter, skal du selvsagt ikke gentage dem. I værre tilfælde af hold i ryggen kan der være behov for en individuel undersøgelse på klinikken.